A una de les anteriors classes de Gtic vam dedicar la classe a parlar i a treballar sobre les quatre metàfores de Charles Crook, que a través d'aquestes s'explica com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que ha jugat l'ordinador.
Aquestes són les quatre metàfores:
Segons la pàgina Blog de Gtic he pogut extreure tota aquesta informació.
- La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor.
En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant.
iniciació (docent) - resposta (alumne) - avaluació (professor)
exemples d'aquest tipus de programa seria Entrena't per llegir o les activitats de LClic.
- La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne.
Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés. El nen pot desenvolupar estratègies de resolució de problemes, ell mateix fa descoberta, i investigació. I el paper del mestre seria el de seguir el procés de treball del nen i, quan ho consideri oportú, plantejar preguntes que serveixin de guia a la reflexió del nen.
El scratch seria un exemple d'aquest tipus de programa ja que es crea amb molta facilitat, històries, jocs interactius, dibuixos...
- La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador.
En aquesta es permet un aprenentatge per descoberta però d'una manera més acotada ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de mous.
Els exemples serien els programes com Crayonphysics on l'usuari pot interactuar amb el sistema dibuixant objectes que seguiran un moviment natural seguint la llei de la gravetat. O també el programa de Doctora Xinxeta que aquí es poden fer simulacions que fomenten la reflexió i l'acció.
- La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina.
L'ordinador es una màquina tecnològica que ens permet fer una amplia quantitat de coses, fins i tot tantes que anomenar-la eina potser seria un error, tal i com pensen molts autors com Jordi Vivancos ja que ells diuen que un ordinador ens dona moltes possibilitats i recursos en els entorns educatius.
Clica'm per veure la seva argumentació
Exercici de Gtic:
Cal que amb el processador de textos word, construeixis una taula on hi hagin exemples, cercats per tu, d'aquestes 4 metàfores. Desprès puja l'arxiu word a http://es.scribd.com/ i penja el seu codi embed al bloc, acompanyat de les explicacions que creguis convenients sobre les metàfores, la tasca de cercar que has realitzat o la que has utilitzat per pujar o publicar un document de word.
Aquesta es la taula que he fet i que després he publicat al Scribd:
Exercici de Gtic:
Cal que amb el processador de textos word, construeixis una taula on hi hagin exemples, cercats per tu, d'aquestes 4 metàfores. Desprès puja l'arxiu word a http://es.scribd.com/ i penja el seu codi embed al bloc, acompanyat de les explicacions que creguis convenients sobre les metàfores, la tasca de cercar que has realitzat o la que has utilitzat per pujar o publicar un document de word.
Aquesta es la taula que he fet i que després he publicat al Scribd:
Els passos que he seguit per poder publicar-ho al Scribd han sigut:
Primer m'he registrat a la pàgina, fent-me un usuari amb el meu correu Blanquerna i una contrasenya.
Després m'ha sortit un requadre blau on posava "Elija archivos para publicar", he escollit el meu archiu de Word on tenia la graella, li he posat unes etiquetes i el títol que volia que aparegues sobre aquest archiu.
I finalment per poder publicar-lo al meu blog, a dalt a la pàgina de Scribd hi ha un apartat on posa "insertar" he clicat i ha aparegut el codi embed. Que seguidament he posat al bloc a la part HTML.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada